haute couture.



årets varmaste dag (säger man inte snart det om alla dagar den här sommaren), i tisdags alltså, passade jag på att besöka ett stekhett helsingborg med min mamma. målet var dunkers kulturhus och utställningen lars wallin fashion stories och jag bara måste säga att detta var nog något av det mest fantastiska jag sett.



så många vackra klänningar på ett och samma ställe. för mig som i mitt tidigare liv arbetade som tillskärare och sömmerska var detta en orgie i vackra material - det var siden, päls, organza, spets och chiffong, det var pärlor och paljetter, det var sinnrika skärningar och vackra draperingar. det var den mest utsökta detaljrikedom jag sett och jag kunde gått där i timmar. vilket geni han är lars wallin som lyckats med detta i ett sverige som rationaliserat bort hela sin textilindustri till förmån för billigt hastverk från kina.
kostymer till krogshower, klänningar till tv-sända galor som melodifestivalen bl a, bröllop och vanliga fester och till och med kostymer till en nyskriven balett om gustaf III - han har många strängar på sin lyra och det är nog en förutsättning för att klara sig en så tuff bransch. 

utställningen varar till slutet av september och för min del blir det nog ett besök till.

kan rekommendera dunkers kulturhus även om man inte är intresserad av mode. läget vid strandpromenaden och en restaurang med väldigt god mat gör att det är väl värt ett besök. 

1 kommentar:

  1. Hej!

    Men kära nån då! Den utställningen är ett måste för mig! Tack för att du påminde mig! Jag måste verkligen dit. Jag arbetar i textil och klädbranschen och jag har alltid velat se Lars Wallins kreationer live så detta är ett toppen tillfälle. Har du arbetat med kläder tidigare? Kul att få veta! Vi var på Kulturen i Lund igår...jisses det blev en heldag där! Så mycket man vill se...det är så sällan jag är i Lund...trots att jag bor så nära ändå...skärpning på mig! Ha en fin dag!

    Kram Petra ♥

    SvaraRadera