en skånings vintervedermödor.


ja så kom den då. fast vi hade hoppats att vi skulle slippa det här året. men icke. snön är här, det började redan i söndags och fortsatte igår, det snöade utan uppehåll hela dagen och blåste såklart. och för er som inte bor i skåne går det inte att föreställa sig blåsten. blåsten som gör att det alltid snöar horisontellt härnere. så vägarna fyker igen fortare än plogbilarna klarar att får undan snön och eftersom vi är skåningar och varje år blir lika chockade så fort det kommer en flinga eller två 'näumen vaud aur detta? ente i aaur igen vaeul?' så går det som det går. man (läs jag) får skynda till verkstaden måndagmorgon och byta till vinterdäck (jamen alltså har man tur så blir det ju ingen vinter. jag sa ju att vi blir förvånade. v-a-r-j-e år.) och sedan halkar vi runt på de isiga snöiga vägarna och det känns som allt vi någonsin lärt oss om halkkörning har försvunnit ur minnet. jag menar att köra om eller ligga nära nära med ca 5 cm mellanrum mellan bilarna är väl en skånsk bilists rättighet. va? va!
att vi dessutom inte kan klä oss efter väder gör inte saken bättre. jag menar, vem förutom en skåning kör samma kläder (dvs. tunn dunjacka, skinnhandskar, byxor utan långkallingar under samt skor med skinnsula) från oktober till april. min eftergift åt vintern var att igår ta en mössa på huvudet, det var t om så att killarna på jobb kommenterade 'måste vara kallt idag' hehe.

det enda som vi kan trösta oss med är att innan ungarna hunnit plocka fram pulkorna brukar det vara försvunnet, upplöst i ett grått sörjigt snömodd och vi kan återgå till att tänka att: snö, ja det är något som dom har i stockholm, fast det är lite för att dom förtjänar det'.

bild: lånad från pinterest, vet inte vem som fotat. hoppas det var ok att jag lånade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar